Gewicht kwijtraken. Dat is waar veel mensen aan denken bij de dieetmethode Weight Watchers. Tegenwoordig vallen er echter ook klanten af bij het bedrijf, want de Amerikanen hebben flink last van digitale concurrentie. 

Afvallen is meer dan alleen maar minder eten. Dat is de kern van het concept van Weight Watchers, een dieetprogramma dat in 1963 is bedacht door de Amerikaan Jean Nidetch. Sindsdien heeft het zich ontwikkeld tot één van ’s werelds meest gebruikte methodes om af te vallen.

Het idee is dat mensen ‘succesvol en langdurig’ af gaan vallen door bewuste voedingskeuzes te maken en wekelijks groepsbijeenkomsten met andere deelnemers bij te wonen. Een centrale rol vervult hierbij het puntensysteem, waardoor heel bewust moet worden gekozen en voor luxe consumpties kan worden gespaard.

Weight Watchers versus apps en wearables

Het gaat echter niet meer zo goed met het bedrijf uit New York. Wie de beurskoers van de afgelopen drie jaar ziet, kan niets anders concluderen dan dat het weleens beter is geweest. Het aandeel is sinds begin 2012 gekelderd van een niveau van 80 dollar naar inmiddels minder dan 10 dollar.

(Klik voor uitvergroting; bron: Yahoo Finance)

weightw

Probleem is dat de omzet van Weight Watchters structureel onder druk lijkt te staan. In 2012 boekte Weight Watchers nog 1,8 miljard dollar aan inkomsten. Maar in 2014 was dat nog maar 1,3 miljard dollar, ofwel een half miljard minder. Het bedrijf heeft al aangegeven niet te verwachten dat er dit jaar verandering gaat komen.

Concurrentie van online en wearables

Maar waar heeft dat mee te maken? Nog steeds leidt een derde van alle volwassenen in de Verenigde Staten aan obesitas, dus potentie lijkt er genoeg, schrijft ZDNet.com in een analyse. Het lijkt er echter op dat het bedrijf moderne technologieën heeft onderschat. Online zijn er tegenwoordig veel alternatieven voor Weight Watchers te vinden: neem bijvoorbeeld DietPoint en Applause.

Daarnaast zijn er ook nog eens allerlei wearables (draagbare meetapparatuur) te koop die je helpen zelfstandig  af te vallen met een soort 'virtuele' coach.

Weight Watchers wist jarenlang te profiteren van het voornemen van mensen om na de kerst eens echt te gaan diëten, maar tegenwoordig kun je dat met digitale coaches doen zonder groepsbijeenkomsten.

Het is veel makkelijker om hulp te krijgen bij het afvallen, want je hoeft niet meer naar een expert om een plan de campagne te maken.

Neem bijvoorbeeld deze digitale concurrent van Weight Watchers: MyFitnessPal. Deze app slaat relevante gegevens van een gebruiker op en stelt automatisch een trainingsprogramma samen.

Vernieuwing bij Weight Watchers?

Overigens doet Weight Watchers er inmiddels alles aan om terrein terug te winnen op het digitale slagveld. Zo is er tegenwoordig een online programma te vinden op de site, ook in de vorm van een applicatie. Meer dan de helft van alle leden is al digitaal actief.

Daarnaast presenteerde het bedrijf eind vorig jaar een nieuw online coachingsplatform. Minpunt is dat technische problemen en een significante afname van het aantal klanten daarvan nog geen groot succes hebben gemaakt.

Door te blijven investeren in de digitale wereld en contacten te leggen met de gezondheidszorg hoopt het bedrijf de neergang te keren. In de woorden van topman Jim Chambers: "Fitness moet een belangrijker onderdeel worden van dat wat we aanbieden. Voor een groot deel van onze leden gaat het niet om het trainen voor een triatlon, maar over het zetten van kleine stappen in hun begeleide reis naar verandering in hun dagelijks leven."

Oops! We could not locate your form.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl